Aanmeldprocedure
Stap 1: Contact
Ouders en Intern Begeleider bespreken samen of een plaatsing bij Leren aan de Zaan passend en wenselijk zou zijn voor een kind. De Intern Begeleider van de school neemt vervolgens contact op met Leren aan de Zaan om de mogelijkheid* van plaatsing te bespreken. Tijdens een belafspraak met de Intern Begeleider wordt een eerste inschatting gemaakt of dit de juiste plek is voor het kind, welk budget er voor dit kind beschikbaar is en wat de hulpvraag vanuit school, kind en ouders is. De begeleiding is gericht op terugkeer naar (een) school.
Stap 2: Intakegesprek
Wanneer alle zaken in stap 1 duidelijk zijn en er groen licht is voor kennismaking, volgt een informele kennismaking met ouder(s) en kind op locatie. Hierbij wordt vanuit Leren aan de Zaan samen met ouders beoordeeld of dit de juiste plek is voor het kind en besproken wat de hulpvraag is. Het kan zijn dat het kind gevraagd wordt met enkele activiteiten mee te doen.
Stap 3: Overleg
Na intern overleg krijgen ouders/verzorgers binnen 5 werkdagen vanuit Leren aan de Zaan via school of SWV te horen of het kind op de wachtlijst kan worden geplaatst. We bespreken in welk “level” het kind instroomt, de leerdoelen vanuit school en sociaal emotionele doelen worden opgesteld, eventuele opbouw van uren wordt besproken en er wordt een inschatting gemaakt of het kind voornamelijk individuele begeleiding krijgt of dat er juist behoefte is aan contact meer met andere kinderen.
Stap 4: Plaatsing
Na een schriftelijke intentie verklaring of een getekende offerte vanuit school kunnen we overgaan op een plaatsing. De plaatsing verloopt zorgvuldig, waarbij rekening wordt gehouden met verschillende facetten. Om elk kind succeservaringen te bieden, krijgt het kind maatwerk waarbij rekening wordt gehouden met belastbaarheid. Leerdoelen en ontwikkeldoelen vanuit school worden doorgegeven.
Stap 5: Wachtlijst en/of Proefplaatsing
In principe start een kind altijd met 1-op-1 begeleiding. Bij een wachtlijst kan soms een proefplaatsing worden aangeboden om te kijken of Leren aan de Zaan de juiste plek is voor het kind en of er al direct een match gemaakt kan worden in overlappende uren met een ander kind. Zo wordt voorkomen dat een kind onnodig lang op de wachtlijst staat. Voor kinderen die thuiszitten streven we naar een rustige opbouw in uren. De begeleiding is gericht op terugkeer naar (een) school.
Stap 6: Evaluatie en verlenging na elke fase
Wanneer blijkt dat Leren aan de Zaan de juiste plek is voor een kind, worden er vervolgafspraken gemaakt. Wanneer na 3 maanden blijkt dat er geen perspectief is op terugkeer naar (een) school, kan er helaas geen verlenging worden geboden. Per kwartaal wordt gekeken of verlenging wenselijk is.
Stap 7: Terugkeer naar (een) school
Wanneer kind, ouders en school er klaar voor zijn, wordt er een plan gemaakt voor een zachte landing. Een rustige opbouw in uren op school en een rustige afbouw in uren bij Leren aan de Zaan.
*Bij voortijdige beƫindiging (bijv. door gemiste of verkeerd ingeschatte contra-indicaties) denken we graag met ouders en andere betrokkenen mee over alternatieven voor het kind.