Leren aan de Zaan is een onderwijs- en zorgtraject speciaal voor kinderen die tijdelijk niet naar school gaan, onderverdeeld in vijf levels, vergelijkbaar met een game. Hieronder worden de hoofddoelen van elk level beschreven. Uiteraard worden deze doelen aangepast aan de specifieke behoeften en capaciteiten van je kind. Afhankelijk van het level waarin je kind zich bevindt, bieden we passende coaching en onderwijsactiviteiten aan. Een uitgebreidere uitleg over de levels vindt je hier.
Level 0: Time Travel
Werken aan dagritme en bouwen aan vertrouwen.
Level 1: Learning Labyrinth
Ontdekken van interesses en talenten.
Level 2: Mission Mountain
Stellen van doelen gericht op uitdaging en groei.
Level 3: Challenge Canyon
Ontwikkelen van doorzettingsvermogen en inzet.
Level 4: Hero’s Horizon
Voorbereiding op de overstap terug naar (een) school.
Ga naar informatie voor het kind
Aanmelden
Voor een aanmelding heb je medewerking nodig van school of een samenwerkingsverband. Soms gaat de communicatie met school niet zoals je zou willen. We vragen je om eerst de mogelijkheden met school te bespreken of advies te vragen aan een onafhankelijke onderwijsconsulent voor je rechtstreeks contact met ons opneemt.
Extra informatie over zorgplicht, leerplicht en leerrecht:
Zorgplicht
De zorgplicht van een school houdt in dat de school verantwoordelijk is voor het bieden van passend onderwijs aan elke leerling die bij hen staat ingeschreven. Dit betekent dat de school ervoor moet zorgen dat alle leerlingen de ondersteuning en begeleiding krijgen die zij nodig hebben om optimaal te kunnen leren en zich te ontwikkelen.
Leerplicht
Definitie: Leerplicht is een wettelijke verplichting die bepaalt dat kinderen in een bepaalde leeftijdscategorie naar school moeten gaan.
Doel: Het doel van leerplicht is om ervoor te zorgen dat alle kinderen een basisopleiding krijgen, waardoor ze de nodige kennis en vaardigheden verwerven om deel te nemen aan de samenleving.
Duur: In Nederland geldt de leerplicht voor kinderen van 5 tot 16 jaar. Na deze periode volgt de kwalificatieplicht, die loopt tot het behalen van een startkwalificatie of tot de leeftijd van 18 jaar.
Handhaving: De leerplicht wordt gehandhaafd door de leerplichtambtenaar. Ouders kunnen worden aangesproken en zelfs bestraft als hun kinderen zonder geldige reden niet naar school gaan.
Verantwoordelijkheid: De verantwoordelijkheid voor het naleven van de leerplicht ligt bij de ouders en de school. De school moet absenten registreren en de leerplichtambtenaar informeren als een kind zonder geldige reden niet aanwezig is.
Leerrecht
Definitie: Leerrecht is het recht van elk kind om onderwijs te ontvangen. Dit recht is vastgelegd in internationale verdragen, zoals het Verdrag inzake de Rechten van het Kind, en in nationale wetgeving.
Doel: Het doel van leerrecht is om elk kind gelijke toegang tot onderwijs te bieden, ongeacht hun achtergrond, geslacht, economische situatie of andere factoren.
Duur: Leerrecht geldt vanaf het moment dat een kind onderwijs kan ontvangen tot aan het einde van de schoolperiode, inclusief vervolgonderwijs en beroepsopleiding.
Handhaving: De overheid en onderwijsinstellingen zijn verantwoordelijk voor het waarborgen van het leerrecht. Dit betekent dat zij moeten zorgen voor voldoende scholen, passende leermiddelen, en ondersteuning voor kinderen met speciale behoeften.
Verantwoordelijkheid: De verantwoordelijkheid voor het waarborgen van leerrecht ligt bij de overheid en de onderwijsinstellingen. Zij moeten ervoor zorgen dat onderwijs toegankelijk, beschikbaar, acceptabel en aanpasbaar is voor alle kinderen.
Wanneer je kind niet naar school gaat en het contact met school moeizaam gaat:
- De eerste stap is om contact op te nemen met de intern begeleider van de school. De intern begeleider is verantwoordelijk voor de zorgstructuur binnen de school en kan in gesprek gaan over de situatie van het kind.
- Wanneer je merkt dat je emoties de overhand nemen, probeer dan het gesprek af te ronden en een vervolg afspraak te maken, blijf respectvol, blijf uit de slachtofferrol, beschuldig niemand en blijf bij de feiten. Zo vergroot je de kans dat er serieus naar je zorgen wordt geluisterd en er zo snel mogelijk een oplossing voor je kind komt.
- Leg de situatie en zorgen duidelijk uit aan de intern begeleider. Bespreek wat er tot nu toe gedaan is en wat de verwachtingen zijn ten aanzien van de school.
- Wanneer de intern begeleider niet voldoende hulp biedt of als er na twee weken nog steeds geen concrete oplossing is gevonden, maak dan een afspraak met de directeur of het bestuur van de school. Leg de situatie en zorgen duidelijk uit. Bespreek wat er tot nu toe gedaan is en wat de verwachtingen zijn ten aanzien van de school. Bespreek de zorgen over de ontwikkeling van je kind en vraag om concrete acties en oplossingen.
- Onderzoek de oplossingen die geboden worden. Probeer ondanks eerdere teleurstellingen open te blijven staan voor de oplossingen die de school aandraagt. Zo vergroot je de kans dat zij ook openstaan voor de oplossingen die jij inbrengt. Blijf in gesprek en behoud respect voor elkaar. Onthoud dat jullie beiden hetzelfde doel nastreven.
- Wees duidelijk in wat je wel en niet accepteert: Het kan zijn dat een tijdelijke oplossing niet ideaal is, maak concreet hoe lang “tijdelijk” is. Verplicht “thuisonderwijs” is over een langere periode geen acceptabele oplossing. Des te langer een kind thuiszit, des te moeizamer de weg terug naar (een) school is.
- Onderwijsconsulent: Lukt het de ouders, school en het samenwerkingsverband niet om een oplossing te vinden, dan kan een onafhankelijke onderwijsconsulent je helpen.
- Jeugdteam:
Het jeugdteam kan worden ingeschakeld om te helpen bij het vinden van de juiste ondersteuning voor het kind en het gezin. - Ouderraad of Medezeggenschapsraad:
Ouders kunnen hun zorgen ook delen met de ouderraad of medezeggenschapsraad om te kijken of zij kunnen bemiddelen bij het vinden van een oplossing. - Regionaal Bureau Leerplicht (RBL):
Als het kind langdurig afwezig blijft van school, kan het RBL worden benaderd om de situatie te bespreken en te kijken naar mogelijke stappen om de schoolgang te herstellen. - Juridische Bijstand:
In ernstige gevallen kan juridische bijstand worden overwogen om de belangen van het kind te behartigen als de school haar zorgplicht niet nakomt. - Leerplichtambtenaar:
De leerplichtambtenaar kan ook door ouders zelf ingeschakeld worden wanneer een kind langdurig afwezig is van school. Zij hebben de taak om de leerplicht te handhaven en kunnen bemiddelen tussen school, ouders en eventueel andere betrokken instanties. Het is belangrijk om geduldig maar vastberaden te blijven in het zoeken naar een oplossing voor je kind.