Hoewel wij bij Leren aan de Zaan ons best doen om elk kind een passende plek te bieden, zijn er situaties waarin wij een kind helaas niet kunnen plaatsen. Dit kan te maken hebben met de veiligheid van het kind zelf, andere kinderen of begeleiders, evenals met de mogelijkheden binnen onze setting.
Enkele belangrijke contra-indicaties:
Grote behoefte aan een zeer gestructureerde omgeving
Bij Leren aan de Zaan verwelkomen we kinderen met diverse leerbehoeften, waaronder kinderen die behoefte hebben aan voorspelbaarheid. Ons programma biedt structuur, maar ook flexibiliteit om aan de individuele leerbehoeften van elk kind te voldoen. Deze flexibiliteit kan uitdagend zijn voor kinderen die alleen gedijen bij strikte en voorspelbare routines.
Eerst zorg, dan leren
Soms heeft een kind eerst ruimte nodig om te herstellen en te groeien op persoonlijk vlak, voordat het weer openstaat voor leren. In de opbouwperiode is daar ruimte voor en ook een tijdelijke terugval kan voorkomen. Soms blijkt echter dat de zorgbehoefte langdurig groter blijft dan de onderwijsbehoefte. Voor deze kinderen is een setting gericht op dagbesteding en therapie wellicht geschikter.
Agressie en ernstige psychische problemen
Soms is bepaald gedrag juist een reden voor aanmelding. Wanneer dit gedrag een tijdelijke uiting is van overbelasting of verveling, dan hoeft dat geen contra-indicatie voor plaatsing te zijn en zal er wellicht een langere proefperiode voorgesteld worden. Echter kinderen die een langere historie hebben van ernstige problemen waarbij ze een gevaar voor zichzelf en/of de omgeving vormen, kunnen niet geplaatst worden.