Onderwijs- en zorgarrangement

Aanmeldprocedure

Stap 1: Contact
Ouders en Intern Begeleider bespreken samen of een plaatsing bij Leren aan de Zaan passend en wenselijk zou zijn voor een kind. De Intern Begeleider van de school neemt vervolgens contact op met Leren aan de Zaan om de mogelijkheid* van plaatsing te bespreken. Tijdens een belafspraak met de Intern Begeleider (of SWV) wordt een eerste inschatting gemaakt of dit de juiste plek is voor het kind. En wat de hulpvraag vanuit school, kind en ouders is.

Stap 2: Intakegesprek
Het intakegesprek is een informele kennismaking met ouder(s) en kind op locatie. Hierbij wordt samen met ouders beoordeeld of dit de juiste plek is voor het kind en besproken wat de hulpvraag is. Het kan zijn dat het kind gevraagd wordt met enkele activiteiten mee te doen.

Stap 3: Overleg
Na intern overleg krijgen ouders/verzorgers binnen 5 werkdagen via school of SWV te horen of het kind op de wachtlijst kan worden geplaatst. We bespreken in welke fase het kind instroomt, de leerdoelen en sociaal emotionele doelen worden opgesteld, eventuele opbouw van uren wordt besproken en er wordt een inschatting gemaakt of het kind voornamelijk individuele begeleiding krijgt of dat er juist behoefte is aan contact meer met andere kinderen.

Stap 4: Plaatsing
De plaatsing verloopt zorgvuldig, waarbij rekening wordt gehouden met verschillende facetten. Om elk kind succeservaringen te bieden, krijgt het kind maatwerk waarbij rekening wordt gehouden met belastbaarheid.

Stap 5: Wachtlijst en/of Proefplaatsing
Bij een wachtlijst kan soms al snel een proefplaatsing worden aangeboden om te kijken of Leren aan de Zaan de juiste plek is voor het kind. Zo wordt voorkomen dat een kind onnodig lang op de wachtlijst staat.

Stap 6: Evaluatie na elke fase
Wanneer blijkt dat Leren aan de Zaan de juiste plek is voor een kind, worden er vervolgafspraken gemaakt.

*Bij voortijdige beëindiging (bijv. door gemiste of verkeerd ingeschatte contra-indicaties) loopt het contract met school of SWV nog één maand door, wij denken in die periode graag met ouders en andere betrokkenen mee over alternatieven voor het kind.